Küldd be a rajzodat!

Rajzoltál mostanában valamit? Mutasd meg mindenkinek! Írj pár sort hozzá, küldd el a rajzpontblogponthu@gmail.com e-mail címre és kiteszem!

Utolsó kommentek

Archívum

Mit jelent az, hogy "jobb agyféltekes rajzolás"?

2011.06.22. 09:05 RajzBlog

Biztosan sokan találkoztatok már ezzel a kifejezéssel vagy az ilyen tanfolyamokat hirdető oldalakkal. Lényegében ez egy rajzolást tanító módszer melyet az amerikai Betty Edwards talált és fejlesztett ki. A következő alapelvekre épül: az agy két féltekből áll és ezek különböző funkciókat látnak el. A baloldal felelős az gondolkodásért és matematikai képességekért, a jobboldal pedig az érzelmekért és a formák észleléséért. A módszer szerint rajzoláskor nem szükséges (sőt tilos!) azon gondolkodni hogy éppen mit rajzolsz, hanem a formák és arányokra kell koncentrálni, amihez a jobb agyféltekedet kell használni. Több tucatnyian foglalkoznak e módszer oktatásával Magyarországon, írtam közülök néhánynak hogy mutassák be ők miért is működik ez a módszer és mik a tapasztalataik vele. Íme!

(A folytatásért kattints a továbbra!)

 

A Kreatív rajzolás tanfolyamokon a résztvevők az esetek többségében úgy érkeznek, hogy nemcsak szkeptikusak a módszerrel kapcsolatban -bár kíváncsiak-, hanem a rajzkészségük is teljes mértékben a bal agyfélteke által uralt. Ez annyit jelent, hogy sablonokból építik fel a képeiket. Nagyon meglepődnek, amikor erre fény derül, és a művészképzősök pedig a legjobban, mert bizony ők sem kivételek a klisék alkalmazása alól. Már az első nap hatalmas fejlődésen mennek keresztül a hallgatók, amikor a speciális feladatok megoldása közben megtapasztalják, hogy valóban képesek néhány óra után nagyon szép vonalrajzokat és a nap végére szinte valósághű képeket alkotni. Azt tapasztalom, hogy a rengeteg sikerélmény hatására a személyiségük kinyílik, és fogékonyabbak lesznek a külvilágra. A második napon már nem csak néznek, hanem látnak is! Meglátnak olyan szépségeket a világban és a környezetükben, melyeket addig a hétköznapokban egyáltalán nem. Az egymásra épülő feladatok nagyon sok gyakorlásra és "edzésre" adnak lehetőséget a négy nap alatt, melynek kapcsán a negyedik napra (újra)megtanulva a rajzoláshoz szükséges öt alapkészséget (határok-, terek-, viszonyok-, fények és árnyékok-, illetve a teljesség észlelése) képesekké válnak a körülöttük létező világ leképezésére.

 

Bakos Szilvia, http://bakosszilvia.5mp.eu

 

13 éve, Magyarországon elsőként kezdtük oktatni Csattos Ilonával a Jobb agyféltekés rajzolást. Személyesen Dr. Betty Edwards fiának képzésében részesülve, valóban az eredeti módszert tanítjuk, egyedülállóan annak minden programját: Rajz alap és haladó program, Színes festés és Skicc rajzolás. A rajzolni- és festeni tudáshoz egyaránt fontos, hogy megfelelő módon láss. Ezt programjainkon egy új látásmód teszi lehetővé. Ha meglátod, hogyan blokkolják érzelmeid, hogy megvalósítsd, amit szeretnél, képessé válsz új módon viszonyulni önmagadhoz és a világhoz, és ezen keresztül megvalósítani bármit, amit csak szeretnél. Ez az, ami alapvetően szükséges ahhoz is, hogy a program után is könnyedén, sikeresen és mindenekelőtt önállóan képes legyél alkotni. Egyéb iskoláktól eltérően, rajz-szimbólumok és szín-találgatások helyett valódi térlátással és színfelismeréssel leszel képes megragadni és ábrázolni is azt, ami előtted van. Ha sikeres felvételit szeretnél, illetve ha aktív művész vagy, és fejlődni szeretnél még, vagy akár csak ha hobbiszinten is vonz az alkotás, egyaránt szeretettel várunk jobb agyféltekés programjainkra.

Tóth Nerella,  www.csendo.hu

 

2008-ban kezdem a jobb agyféltekés rajzolást tanítani. A módszer valóban mindenki által elsajátítható, de nem ez a lényeg. Számomra, mint okatónak, nem az a legnehezebb, hogy megmutassam a technikát és megtanítsam az embereket rajzolni; hanem, hogy „megtalálljam a közös hangot” minden egyes tanulóval. Fontos, hogy tudjak jól motiválni, fontos, hogy az elakadásoknál tudjak jól segíteni. Fontos, hogy meglássam, mikor, kinek, mit és hogyan kell mondani. A jobb agyféltekés rajzolás az emberek érzelmi oldalát is megmozgatja, sok minden felszínre kerülhet egy ilyen négy napos kurzus alatt. Nem csak rajzolást, hanem önismeretet is tanít. Sokan jönnek olyan érzésekkel, hogy „egyátalán nem tudok rajzolni...”, „úgysem sikerül...”, „általánosba a tanárom azt mondta, hogy béna vagyok...stb”. Ez változik át örömmé, sikerélménnyé, önbizalommá, büszkeséggé. Türelmet és elfogadást tanít, de a rajztanfolyam legfontosabb tanítása, hogy „többre vagy képes, mint amit hiszel magadról!”


Valentin Péter, www.valdorart.hu

 

Négy éve tanítjuk a jobb agyféltekés rajzolás módszerét. A tapasztalatunk azt mutatja, hogy a jobb agyféltekés rajzolás technikáját elsajátítva, valóban mindenki meg tud tanulni rajzolni. Természetesen a végeredményt tekintve vannak különbségek; születnek jó, nagyon jó, kiváló és kevésbé jó rajzok. A honlapunk galériájában az elkészült önarcképek nincsenek kiválogatva, mindenki munkája szerepel a képtárban. Ezzel is szeretnénk illusztrálni, hogy nem "zsákbamacskát árulunk". Büszkék vagyunk arra, hogy ezidáig senki nem adta fel és a hozzánk fordulók valóban megtanultak rajzolni illetve festeni.

Kovács Ági, http://www.mindennapinlp.hu/jobb_agyfeltekes_rajzolas

Úgy gondolom hogy bevezetésképpen elég is ennyit a jobb agyféltekes rajzolásról, remekül összefoglalták a lényegét a kedves oktatók, melyet ezúton is köszönök Nekik! A jövőben még fogok írni a módszerrel, konkrét technikákat is, nézz vissza gyakran a blogra!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://rajz.blog.hu/api/trackback/id/tr82995169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása